انعکاس مطبوعات دریزدفردا  "جای خالی یزدی‌ها در کابینه دهم

انعکاس مطبوعات دریزدفرد:دو هفته نامه روز دوم: پیام مهدوی: کابینه دهم به رغم همه ی انتقادات و بدون توجه به صدای مخالفان، عاقبت تشکیل شد و بار دیگر رییس دولت دهم نشان داد، می‌تواند یک تنه در مقابل توفان انتقادات و بوران حوادث ناگوار بایستد و بدون توجه به همه ی مخالفت‌ها کابینه ای مطابق با میل خود تشکیل دهد. ترکیب کابینه دهم با اینکه از متوسط سنی بالاتری نسبت به کابینه نهم برخور دار است اما از نظر میزان تطبیق تخصصی بودن پست‌های تعیین شده برای هریک از اعضای کابینه همچنان انتقاد برانگیز است و هرروز از گوشه و کنار مجلس فریادهایی مبنی بر عدم تخصص بسیاری از وزرا به گوش می‌رسد. در این بین نکته قابل توجه ترکیب قومیتی اعضای کابینه است که آن هم در روز رای اعتماد به وزرای کابینه انتقادات فراوانی را برانگبخت. در ساعات آغازین رای گیری، نماینده شهرکرد با ایراد اخطاری از احمدی نژاد خواست در ترکیب قومیتی وزرا تجدید نظر نماید و تعدادی از وزرای کابینه خود را از بین قومیت‌های دیگر ایرانی برگزیند و گزینه‌ها را محدود به تنها چند استان خاص نکند. این ایراد وارد شده به رییس دولت دهم گرچه می‌تواند از نقطه نظر کاهش تمایل رییس دولت به استفاده از وزرای برخاسته از قومیت‌های خاص مورد بررسی قرار گیرد اما شاید اخطار این نماینده مجلس به احمدی نژاد تحت تاثیر تمایل وی به استفاده از وزرای زن درکابینه برای اولین بار درتاریخ جمهوری اسلامی‌باشد. از این روی به نظر آن نماینده محترم رسیده است که حال که رییس دولت دهم از چند وزیر زن برای برخی
وزارت خانه‌ها استفاده کرده است شاید با ارائه پیشنهادی متمایل به استفاده از وزرای اقلیت‌های قومیتی نیز شود. گمانی که به نظر می‌رسد درمورد محمود احمدی نژاد ره به ناکجا ببرد.
اما نکته جالب در کابینه دهم که شاید تا امروز مورد غفلت واقع شده است، عدم استفاده رییس دولت از وزرای برخاسته از استان یزد می‌باشد. دولت دهم از آن دسته از دولت های پس از انقلاب است که در هیچ یک از سطوح وزارتی، معاونت و ریاستی که به طور مستقیم زیر نظر رییس دولت می باشند از یزدی تباران در آن خبری نیست. البته محمود احمدی نژاد در نیمه دوم دولت نهم ثابت کرد علاقه ای به کار کردن با وزرای یزدی ندارد. ناظمی اردکانی اولین وزیر یزدی تبار کابینه نهم بعد از مدت کوتاهی مسند نشینی بر وزارت تعاون کنار گذاشته شد. پس از استقبال سرد مردم یزد در دور اول سفر احمدی نژاد به این استان، به فاصله چند ماه شاهد برکناری دیگر وزیر یزدی کابینه بودیم. رحمتی وزیر راه که از دو سال پایانی دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بر این مسند تکیه زده بود، شاید به واهی ترین دلایل ممکن برکنار شد. چه، در دولت او هیچ هواپیمایی به دلیل کهنگی سقوط نکرده بود و جاده‌ها با این که همچنان کشته می‌گرفتند اما به ناکجا آباد ختم نمی‌شدند.
اگر حافظه تاریخی مان خوب یاری کند، در دولت اول سید محمد خاتمی‌حدودا 5 وزیر، معاون و سرپرست وزارت خانه یا نهاد ریاست جمهوری از میان یزدی تباران انتخاب شده بودند. در دولت دوم خاتمی ‌با این که این تعدادبه 3 نفر کاهش یافت با این حال خاتمی‌در سطوح مشاورتی از یاری یزدی‌های زیادی سود می‌برد. شاید بتوان این موضوع را به حساب یزدی بودن خاتمی‌و تمایل به قومیت مادری نهاد، امانباید از نظر دور داشت که که در دولت وی افرادی با قومیتهای کرد، ترک، لر، بلوچ، فارس و دیگر قومیت های ایرانی حضور داشته و ایفای نقش می کردند.
پیش از خاتمی،‌ هاشمی‌رفسنجانی گرچه در دولت خود به جای تکیه بر قومیت بر تکنوکراتی تاکید بیشتری داشت اما به هرحال یزدی‌ها توانسته بودند کلید یکی دو وزارت خانه و معاونت
رییس جمهور را از آن خود کنند و مشاورت
رییس جمهور را نیز در چند امر زیربنایی بر عهده گیرند. بااین حال،‌ هاشمی‌سعی کرده بود از توان مدیریتی یزدی‌ها در سطوح دیگری نیز بهره برد و کلید چند استانداری در نقاط مختلف کشور را به آنها سپرده بود. بااین حال‌هاشمی‌رفسنجانی همیشه یکی دو گزینه یزدی را برای تصدی پست‌های وزارتی در چنته داشت. حبیب ا... بیطرف و علی حمیدیا که قرار بود هردو در دولت دوم‌هاشمی‌پستهای وزارتی را بر عهده گیرند. گرچه عمر علی حمیدیا استاندار یزد به دولت دوم‌هاشمی ‌قد نداد و پیش از تشکیل کابینه در تصادفی جانکاه به دیار حق شتافت.
پیش از‌هاشمی، اما میرحسین موسوی به قدرت و توان مدیریت یزدی ها پی برده بود. او نیز در دو دولت خود از سید محمد خاتمی در وزارتخانه فرهنگ وارشاد اسلامی سود برده بود. . هرچند اواخر دولت میرحسین موسوی معاونت حساس و ریاست سازمان انرژی اتمی به یزدی تباری به نام امراللهی سپرده شد تا توان یزدی ها در عرصه به روز رسانی انرژی نوین هسته ای ایران موثر واقع شود.
با این حال، با توجه به شرایط دوره هشت ساله جنگ در دولت میرحسین موسوی، وی از مشاوران یزدی متعددی یاری می‌گرفت که از جمله در امور بین الملل و اقتصاد وی را یاری می‌نمودند.
با همه ی این احوال، آنچه که واضح و مبرهن است، حس میانه روی یزدی تباران و

محافظه کاری آنها، هرچه به مذاق روسای جمهورقبلی و آخرین نخست وزیرجمهوری اسلامی ایران خوش آمده است برای احمدی نژاد آنچنان جذاب نیست و وی ترجیح می‌دهد از وزرا و معاونانی بهره برد که تندروتر باشند و در صورت تغییر مواضعش، به جای اظهار نظری منطقی و محافظه کارانه که منجر به کاهش اثرات سوء برخی اظهارات نابجا شود، از تند ترین ابزارهای کلامی‌استفاده برند...
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا